Szervezetünkben fájdalom kialakulása nélkül is létrejöhetnek állandósult gyulladásos gócok. Ezek legtöbbször valamilyen kórokozó hatására beindult védekezési reakció eredményeként alakulnak ki és állandósulnak, vagyis a szervezet nem tudja a kórokozót legyőzni, csupán többé-kevésbé féken tartani. Ez az állandósult küzdelem komoly terhet ró immunrendszerünkre, és közvetve olyan betegségek kialakulásához vezet, melynek tünetei alapján nem is gondolnánk a probléma tényleges okozójára.

Gyulladt fog gyökértömése.

Milyen tüneteket okozhat a szervezetünkben megbúvó gyulladásos góc?

A tünetek rendkívül sokfélék lehetnek, fáradékonyság, levertség, hőemelkedés, bőrkiütés, allergia, ízületi panaszok, hajhullás, ekcéma, dermatitisz, állandósult hörghurut, bélgyulladás, alvászavar, de akár meddőséget is okozhat egy lappangó góc.

Hol alakulnak ki a gócok a leggyakrabban?

A fertőzések leginkább a tápcsatornán, a légzőszerven és a húgy-ivari utakon jutnak be a szervezetbe. A száj különösen veszélyeztetett terület, nem véletlen, hogy igen aktív védelmi rendszer őrködik a tápcsatorna és légzőrendszer bejáratánál. Ennek ellenére a gócok kialakulása itt a leggyakoribb. A manduláknak – mint az immunrendszer védőbástyáinak – a gyulladása viszonylag könnyen felismerhető, de a fogak környékén kialakuló gyulladások sokszor évekig rejtve maradnak.

Mit jelent a góckeresés?

Sokan a felsorolt tünetekkel, ha azok gyengék, bizonytalanok, nem fordulnak orvoshoz vagy csak sokára, a tünetek állandósulása, erősödése után keresik fel a rendelőt. Az orvos góckeresés céljából a pácienst leggyakrabban fogorvoshoz, fül-orr-gégészhez, urológushoz, belgyógyászhoz küldi. A rejtett gócokra talán leggyakrabban a fogászaton derül fény, egy alapos vizsgálat, panoráma röntgenfelvétel, vagy CT vizsgálat segítségével. A teljesen tünetmentes fogakról is kiderülhet, hogy pl. a gyökércsúcsnál kialakult gyulladás, góc minden bajok okozója.

A nem fertőzés eredetű gyulladáson kívül okozhatnak-e a fogak hasonló tüneteket?

Annak ellenére, hogy fertőzés nem mutatható ki, a gyökértömés, amalgámtömés, a koronával, töméssel szájba került fémek gyakran váltanak ki hasonló reakciókat, allergiás tüneteket. Fémek esetében ennek egyik oka, hogy a szájban a különböző fémek galvánelemként működnek és folyamatosan áramot termelnek, mely fémkilépéssel is együtt jár. Ez a folyamatos áram ill. a fémionok jelenléte gócként viselkedik.
Egy rosszul sikerült gyökértömés is okozhat gyulladást. A gyulladás a régi gyökértömés eltávolítása, a gyökércsatorna kitisztítása és teljes hosszban történő precíz újratömése esetén megszűnik.